Ang
akong semester kay dili basta-basta. Sa pagkakarong panahona sa akong pagtudlo,
labe na sa ika-duha na semester sa tuig 2015-2016 daghan tuod na akong dili
malimtan. Mao ning panahona na nakatilaw ko ug sahod na sapat gayud sa akong
pagpaningkamot. Dako tuod ko ug kalipay na maka-ingon ta na arang-arangan ug
kaya na magbuhi sa akong kaugalingon kuyug sab sa akong gihigugma na akong
minyuon puhon na si Joy. Karon sab ang panahon na nakaginhawa ko ug balik gikan
sa miaging semester na pwerte gayung kapuya tungod kay napulog-tulo akong
gidala na mga pundok sa mga tinun-an sa panahon sab na ang sahod dili pa
tantong dako. Dili sab nako kalimtan ang among pagkasinabot na magminyu na mi
ug sa limang buwan kapin ang pagpang-andam para sa umaabot na handa ug selebrasyon
ug apil sab ang kasapot sa amung pagmaneho ug paglihok sa tanang aspetong legal
sa amung panaghi-usa. Kini gayud ang isa sa pinakadako nako na kalampusan ug
kadaugan labe na naabot na gayud sab sa punto na haruhay na amung panagkuyug na
naabot na kami sa amung ika-tulong tuig ug walo ka buwan. Ang gugma bahin gayud
sa akong kalipay ug dili gayud makalimtan.
Dili
lang sab sa akong pagkaulitawo ang angay nakong tagaan ug dakong pagbili, apil
gayud ang akong propesyon na gitagaan nako ug labing dakong pagtagad ug
pagsimba labe na mao ning propesyona na maka-ingon ko na para ako gayud ug
nahigugma sab nako. Lahi ra gayud ang pagtudlo kung ang tao na gatudlo adunay
kasing-kasing ug malinawong na tumong kaysa katong gabarog ug gayawyaw lang
tuod para lang kay sahuran. Ako, dili nako madawat na akong pagpanudlo mahimong
kawang dinha kanako ug dinha sab sa akong ginatuohang ug ginadapigan na mga
prinsipyo sa kinabuhi ug sa mga tinun-an nako. Dili sapat na mahuman ang isa ka
panahon na gihatag sa akoa na mag-amuma sa mga liso sa kaanyag ug kahayag kung
ako lang kini gibinuagan, inig human sa pagtudlo, maglabe ang pagmahay ug
paghinuktok sa diin maka-ingon ko sa akong kaugalingon na walay pulos o, walay
lami.
Ubay-ubay
ang akong mga nabuhat na naka-ingon ko na wala nako nabuhat mi-agi ug wala nako
na sulayan sauna pa sa katong naa pa ko nagtudlo sa laing dapit. Tuod ang lugar
ug ang palibot nako kay mas mubuhi ug taas ug tahod sa mga gusto nakong buhaton
labe na kini isa ni ka institusyon na tuod liberal ug sa mga tinun-an sab na
kasagaran nay kugi ug alimpatakan daan na andam sila mudawat sa mga sari-saring
pamaagi. Kay pwede man ko akoy maghimo sa akong kaugalingong examinasyon, mao
na ako, makapili ko ug gusto nakong ipahiwatig, labe na sang-ayon sa akong mga
prinsipyo ug sa katong mga maanindot pud sa klase sa akong pagpang-utok. Isa na
ni-ana ang pagpalawom sa kasaysayan sa atong nasod, pilosopiya sa tao, ang mga
sinulat ug panglantaw ni Jose Rizal.
Akong
health ethics kay mao na isa sa akong ginapasigarbo na pagtulun-an labe na
karon kay na pasaka nako ang dekalidad ug ako pa gayud gidungagan ug
buluhatonon na kahibalo ko mudala, mao na kana ang paglantugi. Dakong kakapoy
ug kasapot ang nasakmit sa akong mga tinun-an labe na hustong husto akong
pagpuga sa ilaha sa akong mga pangutana na matod nila mga gi-atay daw. Tagaan
pa gayud ug lima ka minuto, samot sila nagkayamukat ug dinha pako nakakita ug
mga tinun-an na gihabwa jud ilang mga gibati, kay kasagaran, gamika lang ni
sila, may nang tagaan ug duwa na maka-ingon sila na “please, ayaw na.” Unya,
dako baya ilang kalipay labe na malampos nila ang higayon sa paglantugi. Ara ko
nakasinati sa ilang paghilak sa kalipay o, kana ilang hulagway na murag giibtan
ug tunok. Sa katong dili ka tubag murag nasunogan ug balay, naa rana sa
nakahilak o ang hulagway na dili na ma porma sa kasapot ug kaguol.
Akong
Rizal may isa sa akong gibag-o ug pamaagi, mao na akong gipatay akong mga
tinun-an sa kasaysayan sa Pilipinas na wala kaayu nila nadamhi kay ang bias sa
akong kasaysayan kay gikan sa mga nagsulat na patungo sa pagdapig sa paggubat
sa systema na katinglingban ug labe na walay klaro pagkamaneho. Busa, nalumos
sila sa FYI part sa pagtan-aw usab namo sa kasaysayan kay wala man gitarong ug
tudlo sab ang maong subject dinha kanila sauna. Mao na, information shock kaayu
pero ako na gihaom ang isa ka bias gayud na akong gidapigan ug mao kana ang
ideolohiyang Marxismo. Dinha akong ginasilsil ug maayu sa ilang alimpatakan ang
pespektibo o ang panan-aw na kailangan nila makuha para gayud makita ug klaro
ang Pilipinas isip usa ka socio-economic entity. Unya kay Rizal man, ako
gipaningkamotan na ang makat-onan nila dili lang chismis sa iyang mga babae o
sa iyang mga biyahe. Kay sa akong pagsabot, wala siya nahimung bayani tungod sa
iyang pagka travel blogger, kundi, sa iyang pagkabanhaang bastos ug critical na
blogger ug ang iyang gusting ig-on kay kaning systema na naghatag ug bolalyaso
na kahimtang sa mga Pilipino. Pakapinan pa na ang ilang naagian sauna pa kay
ang pagdrama drama lang sa storyang hinigugmaay ni Ibarra ug Maria Clara na
intawn isa sa mga storya na dili gayud makapikon sa pangurakot sa simbahan ug
sa gobyerno ug sa mga tradisyonal na mga tao sa Pilipinas. Wala na silsil sa
ilang utok na si Rizal nahimong kaaway mahitungod sa kana iayng panghunahuna ug
sa iyang gipanulat, unya ang pagtudlo sa kana subject na ipaagi lang ug chismis
chismis, kadakong kamatay intawn kung dili masabtan sa mga estudyante unsay mga
buot pasabot ni Rizal. Gitagaan sab nako sila ug higayon na makuha nila ang
pinulungan sa mga rebolusyonaryo na dapat sila kamao mupabuhagay pinaagi sa
pagsangyaw sa ilang mga nakat-onan, kay kahibalo ko, wala sila na-anad na
maging vocal sa mga binaroganan sa mga bayani nato. Mao na gitagaan ug higayon
na mag rally rally, magtalumpati ug sa kinalasan, mag speech choir sa mga hugot
sa katinlingban. Dinha nakita nako ang ilang mga nawng na nagkabaga na, ug
maanindot sila paminawon ug tan-awon labe na ang ilang pagsangyaw kay bug-at ug
laman. Pero ang tibuok semester heavy critical gayud sa isa sa pinakaduol sa
ilang kasing kasing, ug mao kana ang relihiyon.
Ang
kinalasan mao kini akong pilosopiya sa tao. Tuod isa ni sa akong pinakalisud na
subject na i-tudlo kay dili siya madala ug char char lang, kay ang pilosopiya
gud, tagaan gayud ug dakong pagbili ang kailawom sa paghunahuna, ug mao na
dapat akong gusto matagamtaman nila, ang paghunahuna. Wala kaayu koy mga
buluhatonon na medyo maka-ingon ko na student oriented akong subject, kay lisud
gayud kung dili giyahan ang pagpasabot sa mga pilosopiya kay basin mahulog rana
ug free interpretation, na maoy daong kapakyasan sa akong pagkatinun-an sa
pilosopiya. Gusto baya mi ug kamatooran, unya kung ang kamatooran kay madali
dali ra ug lahi lahi ra sa kadaghanan, unya magbuot buot dayun sa unsay
nasabtan na wala pa gayud na utingkay ang
kinalagman sa pilosopiya sa usa ka pilosopo kana delikado na kay mahulog rami
ug quote book, ug wala lang, dili gihapon kahibalo muhunahuna kay dili man
makatubay sa panghunahuna sa uban. Pasalamat sab ko na ang kasagaran mga
tinun-an karon kay andam daan maminaw, ug dili gani kanang uri sa mga tao na
kailangan pa lingawon usa pa maminaw, kay ang pilosopiya baya, dili lalim ug
metikuloso jud sa pulong, pagpaminaw ug pagsabot. Mao na para dili mamika ang
akong subject, mao ra gayud ning higayona na gabaha ang akong mga salida na naay
mga punto na naapil sab sa akong mga topics para lang gayud matagaan ug
relasyon ug dili monotonous. Pero, kung tinun-an sa pilosopiya gayud ang akong
mga kaatubang, kana sila ang uri sa mga estudyante na walay problema na sigeg
lang ug paminaw, unya kay kani ako dili man, mao na nangita ko ug laing mabuhat
na makapapukaw sa ilang mga mata. Ug isa pa diay, ang pagdala nako nila sa
Buddhist temple na ang akong mga estudyante pwerteng buutana intawn. Pero ang
main dish gayud nako sa kini na subject ay kang Marx, Nietzsche, Plato,
Heidegger and Sartre.
Tuod
daghan ko ikapasigarbo karon na semester, pero dili gihapon ko makabati ug
kalipay na kalipay kay kadahuman sa higayon makulbaan ko sa unsay mahitabo sa
administrasyon na sa gamayng desisyon nila, mapatangtang ra gayud ko. Pero,
walay kapalit ang akong kalipay madawat na makakita ko sa mga estudyante na
nagkalaglom ang ilang perspiktibo, mga kamao na manulat ug magpasabot, ug mga
babaon na naay laman ang ipangstorya. Maayu unta tagaan pako ug dakong higayon
na pagtudlo, kay isa ni sa akong stepping stones para matuman nako ang akong
damgo sa klaseng Pilipinas na akong gusto. Mao kini akong rebolusyon na
ginapag-awayan. Ari ko magsugod sa kultura ug pang-utok sa Pilipino kay sila
ang labing dako na bahin sulod sa systema, ug kung maanyagan ni sila, ang
pag-aksyon nalang gayud ang kulang. Para magtagumpay ang rebolusyon. The
unfolding of Spirit through the process of struggle, until the last victory,
hanggang sa huling pagtagumpay.
Comments
Post a Comment